وظیفه پوشش زن

noorany

آموزش قرآن و تربیتی

آیات مربوط همین معنی را ذکر می کند و فتوای فقها هم مؤید همین مطلب است و ما حدود این پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذکرخواهیم کرد در آیات مربوط لغت حجاب بکار نرفته است . آیاتی که در این درباره هست چه در سوره مبارک نور و چه در سوره مبارک احزاب ، حدود پوشش زن را ذکر کرده است .
آیه ای که در آن کلمه حجاب بکار رفته است مربوط به زنان پیغمبر اسلام می دانیم که در قرآن کریم درباره زنان پیغمبر دستور های خاصی وارد شده است . اولین آیه خطاب به زنان پیغمبر با لین جمله آغاز می شود ، « یا نساء النبی لستن کأحدن النساء » یعنی شما سایر زنان فرق دارید .
اسلام عنایت خاصی داشته است که ذنان پیغمبر چه در زمان حیات و چه بعد از وفات ایشان در خانه های خود بمانند. به هر حال آیه ای که در آن کلمه « حجاب » بکار رفته است آیه 54 از سوره احزاب است که می فرماید : « و اذا سئلتموهن متاعاً فاسئلوهن من وداء حجاب » یعنی اگر از آنها متاع و کالای مورد نیاز مطالبه می کند از پشت پرده از آنها بخواهید .
در اصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی هر جا با نام آیه حجاب آمده است مثلاً گفته شده قبل از نزول آیه حجاب چنان بوده و بعد از نزول آیه حجاب چنین شد مقصود این آیه است که مربوط به زنان پیغمبر است . نه آیات سوره نور که می فرماید : « قل للمؤ منین یفضوا من ابصارهم ... الی آخر قل للمؤ منات یفضضن من ابصارهم » یا آیه سوره سوره احزاب که می فرماید :  « یدنین علیهن من جلا بیبهن الی آخر »
اما اینکه چه طور شد در عصر اخیر به جای اصطلاح رایج فقها یعنی سترو پوشش کلمه حجاب و پرده شایع شده است ؟ برای من مجهول است . شاید از ناحیه اشتباه کردن حجاب اسلامی به حجاب هایی که در سایر ملل مرسوم بوده است باشد . ما در این باره بعداً توضیح بیشتری خواهیم داد . فلسفه پوشش اسلامی به نظر ما چند چیز است ، بعضی از آنها جنبه روانی دارد و بعضی جنبه دیگر جنبه خانوادگی و بعضی جنبه اجتماعی و بعضی مربوط است به بالا بردن احترام زن و جلو گیری از ابتذال او .
حجاب در اسلام از یک مسئله کلی تر و اساسی تری ریشه می گیرد و آن این است که اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی ، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر به محیط خانواده بسنده شود و اجتماع برای کار و فعالیت باشد . بر خلاف سیستم غربی عصر حاضرکه این اختلاط وجود دارد .
اسلام تدابیری برای تعدیل و رام کردن این غریزه اندیشیده است و در این زمینه هم برای زنان و هم برای مردان ، تکلیف معین کرده است . یک وظیفه مشترک که برای زن و مرد هر دو مقرر فرموده مربوط به نگاه کردن است ، « قل للمؤمنین یفضوا من ابصارهم و یخفضوا خروجهم .....قل للمؤمنات یفضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن ....
خلاصه این دستور این است که زن و مرد نباید به یکدیگر خیره شوند ، نباید چشم چرانی کنند ، نباید نگاه های مملو از شهوت به یکدیگر بدوزند ، نباید به قصد لذت بردن به یکدیگر نگاه کنند .
یک وظیفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن این که بدن خود را از مرد ان بیگانه پوشیده دارند و در اجتماع به جلوه گری و دل ربائی نپردازند.
به هیچ وجه و هیچ صورت و با هیچ شکل و رنگ بهانه ای کاری نکنند که موجبات تحریک مردان بیگانه را فراهم کنند . روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است ، اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیری روح بشر محدود به حد خاص است و از آن پس آرام می گیرد.
این بحث را از قرآن شروع می کنیم ؛ آیات مربوط بدین موضوع در دو سوره از قرآن آمده است یک سوره نور و دیگری سوره احزاب می باشد .
آیات سوره نور و احزاب در مورد پوشش زن
 
در سوره نور آیه ای که مربوط به مطلب است آیه 31 می باشد و تفسیر آیه را از اینجا شروع می کنیم :

31

 
230
229
228
227

« یا ایها الذین آمنو لا تدخلوا بیوتاً حتی تستانسوا و تسلموا علی اهلها ذالکم غیر لکم تذکرون             فان لکم تجدوافیها فلا تدخلوها خفی یؤذن لکم و ان قیل لکم ارجعوا هو ازکی لکم و الله بما تعملون          قل لیس علیکم جناح ان تدخلو بیوتاً غیر مسکونة فیها لکم و الله یعلم ما تبدن           قل للمؤمنین یفضوا من ابصارهم و یحفضوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصفمن          و قل للمؤمنات یفضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر الا ظهر منها ولیضرین یخصر هن علی بیوبهن ولا یبدین زینتهن الا لبعو لتهن او آبانهن او آباء بعولتهن او ابنا ئهن او ابناء بعلتهن او افوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ایمانهن اوالتا بعین غیر اولی الاربة من الرجال او الطفل الذین لم یظهر و اعلی عورت النساء و لا یضربن با رجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و ثوابوا الی الله جمیعاً ایها المؤمنین لعلکم تفلحون

 

ای کسانی که ایمان آوردید ! به خانه دیگران داخل نشوید مگر آنکه قبلاً آنان را آگاه سازید و بر اهل خانه سلام کنید این برای شما بهتر است . باشد که پند گیرید اگر کسی را در خانه نیافتید داخل نشوید تا به شما اجازه داده شود اگر گفته شد باز گردید که پاکیزه تر است برای شما خدا بدان چه انجام می دهید داناست . و به مردان مؤمن بگو دیدگان خود خوابانید و دامن های حفظ کنند این برای شما پاکیزه تر است و بدان آ نچه انجام می دهید خدا آگاه است و به زمان مؤمن بگو دیدگان خویش فرو خوابانند و دامنهای خویش را حفظ کنند و زیور خویش آشکار نکنند مگر آنچه پیدااست سرپوشها ی خود به گریبان ها بزنند.     
« زیورهای خویش را آشکار نکنید و خود را نیز بپوشانید .»

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در چهار شنبه 11 اسفند 1389برچسب:وظیفه پوشش زن,ساعت10:26توسط در پی نور | |